Beschikbare informatie over deze foto

Rotterdamse Rijweg. Villa Veldheuvel, gebouwd in 1913 voor Burgemeester Bos van Overschie, en wordt in 1938 alweer gesloopt door de firma Lekkerkerk.
Uit het boek "De Rotterdamse Rijweg":
Eén van de grootste en meest monumentale villa's aan de Rotterdamse Rijweg heeft niet zo lang mogen bestaan. Het gaat om 'villa Veldheuvel' op de hoek van de Rijweg en de Tweede Hogenbanweg. De eerste steen voor "Veldheuvel" werd gelegd in 1913 maar eind jaren '30 werd het weer gesloopt door een vroege 'projectontwikkelaar' om plaats te maken voor enkele rijtjes herenhuizen tussen de Rijweg en de Van Goyenstraat. 'Huize Veldheuvel' was het ontwerp van de bekende Rotterdamse architect, gemeenteraadslid, historicus en tekenaar J. Verheul. Hij kreeg daartoe opdracht van de Overschiese burgemeester J. Bos en zijn vrouw geboren Gilse van der Pals. Let wel, het was geen ambtswoning, gebouwd op kosten van de gemeente Overschie, maar een persoonlijke opdracht van deze bemiddelde familie. Zij namen met vier bedienden hun intrek in de twee verdiepingen en een zolder omvattende villa. De eind jaren '20 door de gemeente Overschie gebouwde ambtswoning op de hoek van de Delftweg en de Schielaan droeg en draagt - deze woning bestaat nog wel - een heel wat bescheidener karakter. 'Huize Veldheuvel' bezat alle moderne comfort voor die tijd zoals een lift en een moderne verwarmingsinstallatie. Het had een grote tuin met enkele bijgebouwen. Qua stijl, vormgeving en detaillering vertoonde het enige overeenkomst met het uit dezelfde tijd daterende en nog steeds bestaande door architect Willem Stok Jr. ontworpen woonhuis voor P. Speelman aan de Delftweg nummer 96.

Vastgelegde informatie over deze foto

Titel Sloop van villa Veldheuvel
Locatie Rotterdamse Rijweg