Museum Oud-Overschie presenteert in 55 panelen de geschiedenis van Overschie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de Duitse invasie was Overschie onderdeel van het strijdtoneel. Ook in de jaren daarna beïnvloedde de Duitse bezetting Overschie flink, bijvoorbeeld door het dorp in 1941 bij Rotterdam te voegen.

Sporen

Het museum heeft een grote collectie over de Tweede Wereldoorlog en uitgebreide documentatie. Dat is niet zo vreemd, want de oorlog heeft flinke sporen nagelaten in Overschie. Eerst waren er de gevechten; later in de oorlog zijn noodwoningen gebouwd in Overschiese polders zoals Landzicht. Hier konden Rotterdammers terecht die hun huis hadden verloren in het bombardement. Na de oorlog kwamen daar de wederopbouwflats nog bij zowel in Kleinpolder-West als in Kleinpolder-Oost, zoals o.a. aan de Oost-Sidelinge.

Panelen

Piet Snaathorst zorgde als museumvrijwilliger als eerste voor een archief over de Tweede Wereldoorlog in Overschie. Hij deed veel moeite om een verzameling aan te leggen over Overschie en zijn bewoners tijdens deze zware tijd. Een deel van de informatie zette hij op grote panelen. Zo maakte hij de informatie toegankelijk voor publiek.
In 2019 startte het museum een project om de informatie wat meer te ordenen en nog toegankelijker te maken. Toen bleek dat meer onderzoek nodig was. De afgelopen twee jaar is daar hard aan gewerkt. Nu staat alles bij elkaar op nieuwe panelen.

Op 55 panelen is nu alles te lezen over de oorlogsvoorbereiding, de inval en gevechten in mei 1940, het bombardement op Rotterdam, het verzet, onderduikers, Jodenvervolging, de bevrijding, Nederlands-Indië en alle monumenten in Overschie die deze periode herdenken. Foto’s en afbeeldingen illustreren het verhaal. Ook zijn er namenlijsten van betrokken Overschieënaars. het museum eert met deze panelen de Overschiese slachtoffers van de terreur, alsmede de militairen en burgers die, soms met opoffering van hun eigen leven, hebben gestreden voor de vrijheid en de bevrijding van ons land.

De panelen zijn via onderstaande digitale vorm te bekijken en door te bladeren om alle informatie te lezen en te bekijken. In het museum zelf zijn de panelen zelf opgesteld om deze geschiedenis op ware grootte te bekijken.

Bekijk de panelen