Overschie In WO II

Op vrijdag 10 mei 1940 landden Duitse parachutisten als onderdeel van een ‘Blitzkrieg’ aan de noordgrens van Overschie om Den Haag en de vliegvelden daaromheen te veroveren. Deze operatie mislukt en de Duitse luchtlandingstroepen onder generaal Von Sponeck krijgen opdracht om zich via het Westland en Kethel op Overschie terug te trekken.

Felle gevechten in en rond Overschie

Op zaterdag 11 mei komt Overschie al grotendeels in Duitse handen. De daaropvolgende dagen vinden op diverse plaatsen in Overschie felle gevechten plaats. De Duitse troepen worden in het nauw gebracht door de vanuit Delft oprukkende Nederlandse soldaten die enkele bedrijfsgebouwen in Overschie met artillerievuur beschieten.

Vijf moeilijke jaren

Maar op 14 mei maakt het bombardement op Rotterdam een acuut einde aan de gevechten, Nederland capituleert. De capitulatie luidt vijf moeilijke jaren in. Overschie maakt hetzelfde door als veel andere plaatsen van ons land. Jodenvervolging, verzet, honger en verplichte tewerkstelling, al of niet in Duitsland. Overschie bezit een relatief sterke NSB met een eigen kringhuis aan de Delftweg en een relatief sterk verzet.

Meer dan 200 doden

In totaal zijn meer dan 200 inwoners van Overschie omgekomen als gevolg van oorlogshandelingen of andere maatregelen van de bezetter. Enkele tientallen mensen kwamen om ten gevolge van honger of ontberingen. Op 5 mei 1945 wordt Overschie bevrijd, in het bijzonder door de Canadese militairen.

Bezoek ons archief

Oud-verzetsman Piet Snaathorst heeft jarenlang gewerkt aan een archief over de Tweede Wereldoorlog dat nu in Museum Oud Overschie toegankelijk is voor het publiek.

Achtergronden Overschie In WO II

We hebben uitgebreide achtergronden van Overschie In WO II verzameld. Klik op één van de onderstaande links voor een blik in dit archief.

1940 – 1945 Overschie In WO II

De meidagen van 1940

Henk Zeelenberg

Jaap van de Sande

Het toneel van vele oorlogsdrama´s

Daarnaast beschikt Museum Oud Overschie over uitgebreide documentatie met originele dagboeken en gespreksverslagen. Deze kunnen alleen op aanvraag worden ingezien.