Convooi van vier vrachtschepen getrokken door zes stoomboten met ijsbrekers. De foto is genomen vanaf het Jaagpad in de bocht bij de Poldervaart. Strenge vorst en ijsbrekers
Het vervoer van goederen over water neemt een belangrijke plaats in, daarom is het 's winters van vitaal belang de vaarwegen open te houden door het ijs te breken. Voordat het stoomtijdperk zijn intrede deed werd een niet al te dikke ijslaag gebroken door een met paarden gejaagde schuit. Afhankelijk van de dikte van het ijs werden er meer paarden bij boeren geleend en voor een verzwaarde en met stalen platen versterkte schuit gespannen om het ijs te breken. Bij zeer strenge vorst trokken soms vijftien tot twintig paarden de ijsbreker. Na de intrede van stoomschepen, en met name van sleepboten, was men beter in staat het ijs te breken. Voor de boeg van een zware en sterke sleepboot werd een losse ijsbreker gemonteerd en die kon met volle kracht en vol gewicht zijn krachten meten met de dikke ijslaag. Als het ijs bijzonder dik was, voer de ijsbreker telkens een paar meter achteruit om zich dan weer met volle kracht vooruit op het ijs te werpen om het zo in stukken te breken. Zo ploegde hij zich meter voor meter door de dikke ijsmassa. Door het gewicht van de ijsbreker brak het ijs in grote schotsen, vandaar dat de ijsbreker gevolgd werd door een paar kleinere die de grote schotsen in kleinere stukken braken. Het was altijd spectaculair als de ijsbrekers in een van de Schieën aan het werk waren, dikke rookwolken, stoom, het gebonk van de ijsbreker op het ijs en het kraken van de schotsen trokken altijd veel bekijks.
Titel | IJsbrekers |
---|---|
Locatie | Poldervaart |
Jaar | ± 1947 |
Collectie ID | 14929 |