9 september 2023 t/m 10 september 2023

Open Monumentendagen Museum Overschie geopend

met gratis wandel-/fietsroutes langs monumenten in Overschie en middagconcerten

Tijdens het weekend van zaterdag 9 en zondag 10 september 2023 is Museum Overschie beide dagen gratis voor bezoek geopend van 12.00 tot 17.00 uur. De Open Monumentendagen hebben het thema ‘Levend Erfgoed’. Het historische deel van het museum aan de Overschiese Dorpsstraat 136-140 staat op lijst van rijksmonumenten en is mede daarom deelnemer aan deze dagen om u als belangstellende te verwelkomen.

Naast de vaste elementen die tentoongesteld worden is er in tentoonstellingsruimte ‘De Melkfabriek’ een interessante tentoonstelling te zien over de Turfwinning. In vroeger tijden werd er uit de veengebieden rondom Overschie, maar ook elders, turf gewonnen die dienst deed als brandstof voor huishoudens en bedrijven. Door de turfwinning ontstonden diepe waterplassen, die met behulp van molens zijn drooggemalen tot polders waar vroegen de koeien liepen. De polders zijn nu getransformeerd in bijvoorbeeld de bedrijventerreinen Spaanse Polder en Noordwest en het vliegveld Rotterdam Airport.

Hoe de turfwinning in zijn werk ging, welke gereedschappen er gebruikt werden en wat dit alles betekende voor het Overschiese landschap is uitgebreid te bekijken tijdens deze boeiende tentoonstelling.

Middagprogramma met concerten

Zowel op zaterdag als op zondagmiddag zijn er vanaf 15.00 uur gratis concerten te bezoeken in de tentoonstellingsruimte ‘De Melkfabriek’. Bij mooi weer zijn de concerten in hof Het Middenveld in het Buitenmuseum. Zie verder de andere agenda-items voor meer informatie over de concerten.

Wandel-/fietsroutes

Naast de tentoonstelling en de concerten kunnen de bezoekers in het museum een exemplaar ophalen van een wandel/fietsroute langs de 24 monumenten die binnen de grenzen van de voormalige gemeente Overschie liggen. De ‘Wandel/fietsroute langs de monumenten van Overschie’ komt o.a. ook langs Landgoed De Tempel aan de Delftweg. Dit landgoed wordt sinds enkele jaren beheerd door Natuurmonumenten. Natuurmonumenten biedt gratis wandelingen aan van 45 minuten als kennismaking met De Tempel. Er is mobiele infopunt met vrijwilligers en er staat een foodtruck. Meer info over de gratis wandelroute.

Voor liefhebbers van wandelen is er via de organisatie van de Open Monumentendagen Rotterdam nog een alternatieve wandelroute ‘De Schie keer drie’ te vinden. Ook deze route loopt voor een groot deel langs de Overschiese monumenten.