3 februari 2023

Lezing: Tijdreis naar 17e eeuws Overschie

Rondkijken in het verleden? Dat kan op meerdere plekken in de omgeving van Overschie. En binnenkort ook in Overschie zelf. Noem het een virtuele tijdmachine. Of een soort google Street view van het verleden. Want digitale technologie maakt ook in geschiedenisland zijn opmars! De onthulling van de nieuwe tijdmachine is op vrijdag 3 februari om 19.30 uur in Museum Overschie door Theo Pronk, historicus en directeur van Stichting Verborgen Stad.

Je kunt nu al 360° rondkijken in het Delfshaven van begin zeventiende eeuw. Of op het punt waar Vermeer in 1661 zijn Gezicht op Delft schilderde. Dichterbij zijn de tuinen van buitenplaats De Tempel in hun hoogtijdagen te bewonderen, zo rond 1730. Ze zijn omringd door leeg land met voorlangs de trekschuit over de Schie. Even verderop is de Overschiese kerktoren goed zichtbaar.

Een drukte van belang

In februari 2023 komt er een nieuwe plek bij waar je de geschiedenis echt kunt zien: aan de oever van de Schie, op de punt die is ontstaan door de bochtafsnijding van de rivier. Gekozen is voor uitzicht op de tweede helft van de zeventiende eeuw. Geen bochtafsnijding dus, wél het nu verdwenen Hof van Cyrene en naar het noorden een weidse blik over de oudste polders van Holland. Naar het zuiden, op de andere oever, zie je het zeventiende eeuwse dorp Overschie in vol bedrijf.

Aan de voet van de kerktoren vallen de scheepswerven en boerderijen op, samen met de vele schuiten, vlotten en boten op het water. Die drukte is niet overdreven: het was toen echt zo. De Hollandse economie explodeerde en een ongekende hoeveelheid goederen werd verhandeld via de Maashavens. Van haring, zuivel (daar was deze regio in heel Europa beroemd om), Leids laken en Delfts bier tot overzees aardewerk, zijde en specerijen. Het kwam allemaal langs Overschie, het punt waar de vaarroutes vanuit Rotterdam, Delfshaven, Schiedam, Delft, Den Haag en Leiden samenkwamen.

Meer over ‘tijdreizen’

Bij het reconstrueren van het verleden draait het niet alleen om wat er valt te zien. Welk verhaal vertelt een plek? En waarom is dat verhaal belangrijk? Daarom kun je bij het rondkijken in de virtuele tijdmachine informatie opvragen over wat er te zien is, wat er gebeurde, wie hier woonden, werkten en op doorreis waren. Wil je nog meer weten? Dan kun je doorklikken naar achtergrondinformatie.

De tijdreizen zijn een koppeling van ruimte (3D), tijd (4D) en informatie (5D) op de website canals5d.nl. Dit is een nieuwe manier om geschiedenis toegankelijk te maken en bewustzijn van het bijzondere Hollandse landschap te vergroten. Dit is dan ook het doel van Stichting Verborgen Stad, de organisatie achter 5D. Deze stichting werkt altijd samen met anderen. De reconstructie van De Tempel werd bijvoorbeeld samen met Natuurmonumenten gemaakt. Bij de nieuwe Overschiese plek was vooral Museum Overschie betrokken.

Onthulling en lezing

Op vrijdag 3 februari om 19.30 uur wordt de reconstructie van zeventiende-eeuws Overschie in Museum Overschie onthuld tijdens een lezing van Theo Pronk, historicus en directeur van Stichting Verborgen Stad . Er is een lezing met uitleg over het maken van de reconstructie. En vooral, wat voor onderzoek gaat daaraan vooraf?

Er worden dus eigenlijk gewoon veel Overschiese verhalen verteld. Het is niet toevallig dat de lezing samenvalt met de tentoonstelling ‘Opbrengst van de bochtafsnijding’ in het museum. De archeologische vondsten die het uitgraven van de nieuwe rivierloop opleverde, zijn tastbare restanten uit een tijd die nu virtueel weer tot leven wordt gebracht.

Ga alvast naar www.canals5d.nl of download de app Canals5D. Via dit platform is vanaf 3 februari ook de Overschiese reconstructie toegankelijk.