14 september 2024 t/m 15 september 2024

Open Monumentendagen Museum Overschie

Onderweg!

Zaterdag 14 en zondag 15 september 2024 kun je Museum Overschie van 12.00 tot 17.00 uur gratis bezoeken.

Onderweg!

Elk jaar kiest European Heritage Days voor de landelijke Open Monumentendagen een thema. Dit jaar is het thema Routes, netwerken en verbindingen, kort samengevat: ‘Onderweg!’.

Routes, netwerken en verbindingen

Elk bouwwerk in onze stad is gebouwd met een doel. Dat kan handel, religie of industrie zijn. Maar ook huisvesting, recreatie of simpelweg het faciliteren van beweging van mensen of goederen. Tussen de woonhuizen, kantoren, kerken, fabrieken, parken, pakhuizen, stations, havens, bruggen en andere gebouwen waaruit de stad is opgebouwd, vindt verkeer en uitwisseling plaats. Dit zijn de routes, netwerken en verbindingen die dit jaar centraal staan tijdens Open Monumentendagen Rotterdam.

Het thema is een aanleiding om deze wegen, routes en paden van de geschiedenis opnieuw te bewandelen en te beleven. Het is een kans om te ontdekken hoe mensen in de geschiedenis ons lokale erfgoed vormden. Welke invloed het Rotterdamse erfgoed vandaag – op het kruispunt tussen het verleden en de toekomst – op ons heeft.

De slogan Onderweg! verwijst naar de reis die we met z’n allen maken. Van het verleden via het heden naar de toekomst en van nieuw naar oud. Maar ook het letterlijk in beweging zijn tussen twee plekken. Plekken waar je mensen ontmoet waar je verbinding mee maakt en deel uitmaakt van verschillende netwerken. Tijdens de Open Monumentendagen Rotterdam op zaterdag 14 en zondag 15 september 2024 gaat het óók om de reis tussen de bestemmingen en de manier waarop jij de monumenten bezoekt!

Overschiese route De drie Schieën

Deze route langs de Delftse Schie, de Schiedamse Schie en de Delfshavense Schie toont je het belang van waterwegen voor de ontwikkeling van handel én van steden. De Schie speelde een grote rol in het ontstaan van Delft, Rotterdam en Schiedam. Met deze waterwegen waren de steden aangesloten op een netwerk van binnenwateren. Die verbindingen waren weer belangrijk voor het transport van goederen en mensen. Precies bij Overschie splitste de originele Schie in de in 1350 gegraven Rotterdamse Schie (die bij Hofplein uitkwam) en de in 1391 gegraven Delfshavense Schie, die naar Delfshaven loopt. In een tijd waarin Holland groeide en veel handel voerde, was de Schie een slagader die steden via trekvaartverbindingen aan elkaar koppelde.

Download route De Schie keer drie

Je kunt ook kiezen voor de wandel- of fietsroute langs de monumenten van Overschie. Deze route – op papier – vind je in het folderrek aan de achterzijde van het museum (ingang via het hek aan de Kerksingel). Ook via het snoepwinkeltje en door het museum kom je aan achterzijde. Of volg de route via een audiotour in IZI Travel: https://izi.travel/nl/fcc2-monumentenroute-overschie/nl.

Muziekoptreden

Combo Anja Verrijp Jazz treedt op zondag 15 september tijdens de Open Monumentendagen op in Museum Overschie. Zangeres Anja Verrijp wordt begeleid door het UpJazz gitaarduo, bestaande uit Ron Lezer en Paul Prins; twee zeer getalenteerde, toegewijde en ervaren jazz muzikanten. Ze spelen een mix van jaren ’50 jazz en eigentijds repertoire. Er zijn verschillende optredens tussen 14.00 en 16.30 uur.